Ερωταπαντήσεις με τον υποψήφιο Δήμαρχο Φοινικαίων Λ. Παππά και κυρίως θέμα τα Ριζά

Εισερχόμαστε πλέον στη τελική ευθεία των δημοτικών εκλογών στην Αλβανία που θα διεξαχθούν σε λιγότερο από ένα μήνα. Οι πολίτες θα κληθούν να αποφασίσουν για το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης η οποία με τις αυξημένες αρμοδιότητες που έχει αποτελεί ίσως σημαντικότερο παράγοντα από την κεντρική διοίκηση.

Οι υποψήφιοι Δήμαρχοι Φοινικαίων, κύριοι Λεωνίδας Χρήστου, Ρωμαίος Τσάκουλης και Λεωνίδας Παππάς (η σειρά αναφοράς των ονομάτων ακολουθεί τη χρονική σειρα ανακήρυξης των υποψηφιοτήτων), προσκλήθηκαν ταυτόχρονα στις 6/4/2023 από το lesinitsa.gr να απαντήσουν στις ίδιες ερωτήσεις που αφορούν κυρίως την παραμελημένη περιοχή των Ριζών.

Στην πρόσκλησή μας ανταποκρίθηκαν έως σήμερα κατά σειρά οι κύριοι Παππάς και Τσάκουλης.

Στο παρόν άρθρο παρατίθενται οι απαντήσεις του κ. Λεωνίδα Παππά.

Σημείωση: Πατώντας εδώ δείτε τις αντίστοιχες απαντήσεις του κ. Τσάκουλη.

1. Πείτε μας τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα χωριά του Δήμου Φοινικαίων.

(Λ. Παππάς): Φαντάζομαι το αναγνωστικό κοινό αυτής της συνέντευξης είναι κάτοικοι του δήμου μας οπότε γνωρίζουν και βιώνουν τα προβλήματα. Είναι πολλά θα ξεχώριζα τρεις ενότητες:
Α. έλλειψη υποδομών.
Β. μη ολοκλήρωση καταγραφής των ιδιωτικών και κοινοτικών περιουσιών.
Γ. έλλειψη μακροχρόνιου σχεδίου ανάπτυξης.

2. Πείτε μας τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα χωριά των Ριζών ειδικότερα.

(Λ. Παππάς): Είναι τόσο έντονο το πρόβλημα του οδικού δικτύου που δεν θέλω να κάνω άλλη αναφορά.

3. Θεωρείτε τα χωριά των Ριζών παραμελημένα από τις δημοτικές αρχές και την κεντρική διοίκηση ή όχι; Αν ναι, ποιος πιστεύετε ότι είναι ο λόγος;

(Λ. Παππάς): Δεν θα έλεγα παραμελημένα. Θα πω πως δεν είχαν την απαιτούμενη προσοχή και φροντίδα.

4. Πείτε μας τα βασικά σημεία του προγράμματός σας για την ανάπτυξη των χωριών των Ριζών.

(Λ. Παππάς): Αποκατάσταση του οδικού δικτύου. Ενέργειες για την μερική λειτουργία του τελωνείου Πόβλας. Εκμετάλλευση φυσικών πόρων. Ένταξη σε προγράμματα ορεινού τουρισμού. Κίνητρα σε νέους για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας.

5. Μπορείτε να μας πείτε πόσο κοστίζει (περίπου) η μετάβαση από τη Δίβρη έως την Άνω Λεσινίτσα σήμερα με ταξί; Υπάρχει δημόσια συγκοινωνία;

(Λ. Παππάς): Επειδή πάω συχνά στη Λεσινίτσα, ξέρω ότι η διαδρομή Δίβρη – Άνω Λεσινίτσα είναι 15 χλμ και θέλεις σχεδόν μια ώρα να φτάσεις. Φυσικά δεν υπάρχει συγκοινωνία και ούτε σταθερή τιμή ναύλωσης αλλά ξέρω ότι είναι περίπου στα 50 ευρώ. Έχω δύο φίλους που κάνουν αυτή τη διαδρομή και συζήτησα μαζί τους για το αυξημένο κόστος. Η απάντηση τους ήταν πως δεν είναι τόσο τα καύσιμα όσο η φθορά του οχήματος από τον κακοτράχαλο δρόμο και δεν έχουν άδικο.

6. O δρόμος Δίβρη-Άνω Λεσινίτσα υπάρχει στο πρόγραμμά σας και αν ναι ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα;

(Λ. Παππάς): Το έργο πρώτης προτεραιότητας στο πρόγραμμα μας για τις υποδομές, είναι η σύνδεση του δήμου μας με το δήμο της Δρόπολης μέσο Λεσινίτσας – Κρα. Αυτό θα ωφελήσει όλα τα χωριά των Ριζών. Αυτό που μπορώ να υποσχεθώ είναι πως στον πρώτο χρόνο της διοίκησης μου θα ολοκληρωθεί η μελέτη. Ως προς την χρηματοδότηση θέλω να είμαι ειλικρινής και να πω πως δεν εξαρτάται από εμάς αλλά είμαι πολύ αισιόδοξος πως θα γίνει άμεσα. Μίλησα ήδη με πρόσωπα που ασχολούνται με ευρωπαϊκά προγράμματα και με διαβεβαίωσαν πως τα διακοινοτικά έργα (που αφορούν δυο διοικητικές ενότητες) μπορούν να απορροφήσουν πιο εύκολα κονδύλια. Πόσο μάλλον όταν αυτή η διαδρομή έχει σημαντικά μνημεία, οπότε θα δοθεί πρόσβαση και σε αυτά.

7. Ποια είναι η γνώμη σας για τη διασύνδεση των Ριζών με τη Δρόπολη μέσω του δρόμου Λεσινίτσα-Κρα; Έχετε κάποιο πρόγραμμα για αυτό;

(Λ. Παππάς): Απάντησα ήδη σε αυτή την ερώτηση.

8. Πότε επισκεφτήκατε τη Λεσινίτσα τελευταία φορά και τι προβλήματα διαπιστώσατε;

(Λ. Παππάς): Επισκέπτομαι τη Λεσινίτσα 4-5 φορές το χρόνο. Προσπαθώ να είμαι πάντα στις εορτές του Αγ. Δημητρίου στο Σιματάτι, του Αγίου Αθανασίου στο Χαλιοπούλι και της Υπαπαντής στη μονή του Αγελάστου στην Άνω Λεσινίτσα. Τελευταία φορά φέτος αν θυμάμαι καλά ήταν στο μοναστήρι του Γερμανού στις 18 Ιανουαρίου.

9. Το υδραγωγείο Λεσινίτσας-Δίβρης (σημαντικό έργο σε εξέλιξη) προκάλεσε όμως και αντιδράσεις από μερίδα κατοίκων για πλημμελή μελέτη και καταστροφή περιουσιών. Δεσμεύεστε ότι θα εξετάσετε αυτό το θέμα;

(Λ. Παππάς): Ένα μεγάλο έργο είναι όπως μία μεγάλη «εγχείρηση», αναπόφευκτα προκαλεί και μεγάλες τομές και πόνο κάποιες φορές. Το έργο αυτό είναι ακόμα σε εξέλιξη και φυσικά δεν μπορεί να θεωρηθεί ολοκληρωμένο αν δεν επουλωθούν οι πληγές και δεν αποζημιωθούν όσοι ζημιώθηκαν από τις εργασίες.

10. Τι πρόγραμμα έχετε συγκεκριμένα για την προστασία του περιβάλλοντος και την κακοδιαχείριση που υπάρχει στα βοσκοτόπια;

(Λ. Παππάς): Είναι ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε όχι μόνο στη Λεσινίτσα αλλά και σε άλλα χωριά. Παρά τις προσπάθειες των δύο προηγούμενων διοικήσεων δεν βρέθηκε μία συνολική λύση. Θα ασχοληθώ προσωπικά με αυτό το θέμα κάνοντας και δημόσιες συνελεύσεις σε κάθε χωριό γιατί το πρόβλημα είναι διαφορετικό σε κάθε περίπτωση. Με καλή συνεννόηση θα βρεθεί η βέλτιστη λύση.

11. Τι πρόγραμμα έχετε συγκεκριμένα για την προστασία και ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων;

(Λ. Παππάς): Αφού αναδείξουμε και προβάλλουμε τα σπουδαία μνημεία και τα όμορφα τοπία που έχει αυτή η περιοχή, εμείς πρέπει να τραβήξουμε προς τα μέρη μας τον τεράστιο όγκο τουριστών που έρχονται.

12. Σε τι από αυτά που αναφέρεστε στο πρόγραμμά σας (γενικά και ειδικότερα) δεσμεύεστε ότι θα πραγματοποιήσετε στη διάρκεια της θητείας σας κατά σειρά προτεραιότητας, εφόσον εκλεγείτε.

(Λ. Παππάς):
1.Στον πρώτο χρόνο της θητείας μου θα ολοκληρωθεί η επισκευή όλων των δρόμων για να πάνε όλοι οι δημότες με άνεση στα χωριά τους. Αρχικά με χωματόδρομο και σταδιακά στα επόμενα χρόνια με ασφαλτόστρωση.
2.Κατάρτιση κτηματολογίου εντός τετραετίας.
3.Θα εκπονηθεί η μελέτη σύνδεσης του δήμου μας με το δήμο Δρόπολης, μέσω Λεσινίτσας – Κρα.
4.Θα αξιοποιηθούν με διαφάνεια τα βοσκοτόπια και άλλοι φυσικοί πόροι προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.
5.Ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και του φυσικού τοπίου, με στόχο την προσέλκυση τουρισμού.
6.Εβδομαδιαία δημόσια – δωρεάν συγκοινωνία σε όλα τα ορεινά χωριά.